fredag 4. november 2011

Budapest, litt om reiseopplevelsen, mat, kaker og ikke minst tannhelse

Jeg har nylig vært en tur i Budapest. Må si jeg var litt skeptisk. Forrige tur dit ga nemlig ikke særlig mersmak, men det skyldtes nok at vi kun hadde 2 dager på oss den gang. Hovedårsaken for turen var en tannlegevisitt.

Det er utrolig mye penger å spare på å fikse større ting der enn her hjemme. Jeg var litt uheldig i fjor jul og knakk en tann hele veien opp i rota. I tillegg hadde tanna ved siden av vært vond en god stund. Tannlegen her hjemme sa jeg måtte ha tann på stift og at det ville koste 25 000 pr tann!!!!!!! Så for meg å måtte være tannløs i en del år før slikt noe kom på tale.
Heldigvis så hadde min familie lest om tannturer til utlandet, så jeg satte meg ned foran pc'en for å sjekke. Et sted som hadde mye positiv omtale var Kreativ Dental i Budapest. Det var jo en sjanse å ta, men for en 3 del av prisen inkl reise og opphold så tok jeg sjansen. Jeg angret ikke! Fantastisk flott kontor, omtenksomt personale og god service fra begynnelse til slutt.
Etter en runde i røntgenmaskinen  (gratis) fant de ut at jeg trengte to kroner på tann samt å skifte en fylling og trekke en tann. I tillegg en biteskinne til bruk om natta. Jeg skulle også bleke tennene. Alt dette stemte med det min egen tannlege sa før avreise, så jeg vet de ikke prøvde å dytte på meg mer behandling enn nødvendig. Hjemme ville nok dette kommet opp i 60-70 000, men jeg har betalt kr 27 000 for alt. Kan ikke klage da?
De av dere som ble nysgjerrige kan besøke http://www.tannreiser.no/


Litt om opplegget: Man blir hentet på flyplassen av en kar som Kreativ Dental har hyret. Om man er redd for å reise alene så kan man bare slappe av. Man er aldri eneste nordmann der. Mange hyggelige mennesker å bli kjent med. På hotellet, enten Hotel Eben eller Hotel Amadeus, får man sin nøkkel til rommet og kan slappe av litt før man rusler en tur i nabolaget. Det er ikke lang vei til tannlegen fra noen av hotellene. Selv bodde vi på hotel Eben. Hotellet er ikke noe luksus hotell, men det er rent og personalet grei nok.

Maten på hotellet har jeg ikke prøvd ennå, men det ligger en brun kneipe rett over gaten som serverer fantastisk god mat til en latterlig billig penge. Veldig god dessert og et par gode drinker. Prøv Sex on the beach eller Pina Colada. De andre drinkene var forferdelige. Veldig hyggelige kelnere som følger godt opp. Spesielt Josef var en hyggelig kar. Han kan litt norsk som han har snappet opp etter å hatt mange nordmenn innom dørene. Han prøver i alle fall. Se forøvrig eget innlegg om restaurantene i Budapest.

Første natten er gratis på hotellet dersom man har sagt seg enig til å bli undersøkt. Man binder seg ikke til noe før papirene er signert. Selve undersøkelsen og røntgen er gratis første gangen også. Skulle beløpet komme opp i mer en kr 15 000 pr prs får man refundert flybilletten sin også. Husk da å ta med flybillettene til tannlege kontoret ved betaling. Man får forresten gratis transport kort som gjelder buss, metro og trikk for hele oppholdet. Taxi er veldig rimelig, men ikke alle Taxi sjåfører som er ekte. Kan være lurt å spørre om prisen på forhånd. Tele 5 tror jeg det het det selskapet vi var mest fornøyd med.
Når turen er omme blir man hentet på hotellet og kjørt til flyplassen igjen.

Eneste minus: Regn med lang ventetid hos tannlegen. Det er et slikt stikk innom kontor dette og det er mange som ønsker behandling. Folk kommer fra hele Europa, men flest fra Skandinavia.

Like ved hotellet vi bodde på ligger det to kjøpesentre og Ikea faktisk. Kjøpesentrene er verdt en tur. Mye billig.


Vi ble kjent med 4 flotte nordmenn. Et søskenpar fra Sarpsborg og et ektepar fra Askim. Veldig morsomme og hyggelige mennesker som gjorde oppholdet vårt langt bedre enn forventet. Vi ble dratt med til sentrum av byen og glad er jeg for det. Vi fikk testet shopping genene og er dermed nesten ferdig med julegavene for i år.
Fant en butikk som selger kun julepynt. For et fantastisk skue. Jeg holdt på å gå amok der inne. Synes dog synd på stakkarne som jobber i julepynt, julelukt og julemusikk året rundt. Spurte om de ikke ble lei og man kan godt si at at de var veldig ferdig med jula når klokka ringte inn jula på ordentlig.

Vi fikk prøve et par andre restauranter der også og må anbefale en elvebåt som var blitt bygget om til en hip og moderne internasjonal restaurant. Fantastisk å oppleve om kvelden når alle slottene og borgene lyser opp. Besøk Spoon!!!!
En italiensk restaurant som ligger i hoved handlegaten (Vaci Utca) var også verdt et besøk. Dessverre husker jeg ikke navnet. De hadde en liten rett med 3 kamskjell i en ostehvitløk saus som var noe av det beste jeg har spist i mitt liv.

Kaker var det nok av også, men ikke så slike kaker som vi er vant til i trauste Norge. En del butterdeig, noe søtt og noe salt. Ikke så mye som falt i smak hos noen av oss. De har imidlertid egne marsipan hus som stiller ut en del figurer. De har sjokoladehus også.

I enden av hoved handlegaten ligger den gamle togstasjonen. Den er bygget om til et marked hvor man får kjøpt kjøtt i alle varianter, fisk, massevis av nydelige pølser og en del vanlige suvenir ting. Ok å ha vært der.









Noen av produktene de solgte der er nok uvanlig for oss nordmenn. Personlig synes jeg det er flott at de bruker hele dyret når man først skal slakte.




Syntes veldig synd i disse fiskene. Så lenge dyrene er i live skal de ha det bedre enn dette. Det var så trangt at de spiste på hverandre for antakelig å få bedre plass eller å komme seg ut
 Denne pølsen ser i grunnen ganske motbydelig ut, men du verden så godt den smakte. Dette er en typisk paprika pølse. De selges overalt, men ikke alle er like gode. Denne fant vi i 2 etg i mathallen, men den butikken er visst nedlagt nå.
Et annet veldig vanlig skue er disse bodene hvor de selger duker og løpere. Mesteparten er nok maskinlaget. Fant imidlertid 2 fine løpere til min bestemor her, men mesteparten av det de selger er veldig fargesprakende og ikke helt min smak.
 Dette er kaker man ser overalt. Aner ikke åssen smaken er. Ser nesten ut som papp, men kaker er det visst likefullt. Flott dekorert i alle fall.



Rundt på kjøpesenterne fant man en del amerikanske kaker også. Kan jo være greit som inspirasjon til en kake man kan lage selv en gang om ikke annet.



Vi måtte jo en tur innom der de selger Mozart skokoladekulene også. Det er jo en ungarsk spesialitet. Man får kjøpt de her i Norge også, men til en latterlig pris. I Ungarn er det latterlig billig i stedet!



Dette flygelet fullt av sjokolade koster ca 35 ooo forinter. Det tilsvarer ca 900 norske kroner. Ikke ille det?







En siste opplevelse jeg vil dele med dere er turen opp til Slottshøyden. Jeg er vanligvis ikke særlig opptatt av byggverk, men dette stedet var virkelig vakkert. Jeg kan dessverre ikke historien om stedet, så den får dere finne et annet sted.







Man hadde utsikt mot Parlamentet som også er et fantastisk byggverk.









Her er Parlametet sett fra elven. Virkelig verdt å få med seg den elveturen. Pass bare på å ta turen i skumringen. Da får man sett det meste i lyset den ene veien og i mørke tilbake. Alle de viktige byggene lyses nemlig opp i mørket. Et fantastisk skue.





 
Det var litt om min tur til den Ungarske hovedstad. Vi reiser nok tilbake for en sjekk hos tannlegen rundt juletider neste år. Da blir det julemarked både i Budapest og i Wien. Det arrangeres nemlig dagsturer dit.
Jeg anbefaler en tur på det sterkeste!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar