tirsdag 15. november 2011

Pepperkaker

Mmmmm, synes jeg kjenner lukten av pepperkaker... Hvilket stemmer. Koser meg med et par innkjøpte pepperkaker og en kopp te. Hva er vel bedre??
Helt ferske pepperkaker hadde selvsagt vært bedre!
Driver nemlig å planlegger årets pepperkakebakekveld ;-) Jeg har så mange planer før jul så det er slett ingen enkel kabal å få til å gå opp må vite. Julegave innkjøp og det å hjelpe barnet med å lage gaver tar en del tid. Jobben tar tid, det å reise bort tar tid og siste rest av tid som måtte være igjen tar julebordene. Da sitter man igjen uten tid og uten energi til slutt, så noe må nok vike. Pepperkakebaksten er nemlig en viktig familietradisjon her i huset.
Tenkte jeg skulle prøve en ny oppskrift i år. Hvor enn enkel Ikea sin ferdige deig er, så smaker den lite godt. Fant et innlegg på en annen blogg som lover godt, så den skal jeg prøve.
Olavs kulinariske verden heter bloggen og jeg tillater meg selv å legge inn en kopi av oppskriften her siden jeg tross alt legger ved linken: http://olavskv.blogspot.com/2011/11/verdens-beste-pepperkaker.html

ingredienser:
250 g sirup
1 egg
250 g sukker
1 1/2 dl fløte
250 g smør
1 ts kanel
1 ts pepper
1 ts nellik
1/2 ts ingefær
1 ss natron
600 g hvetemel

1. smelt smøret i en kjele, tilsett fløte, sukker, sirup og krydder og varm/kok det til sukkeret løser seg opp. ta det av platen og avkjøl det litt før du tilsetter et sammenpisket egg.
2. hell "sukkerbomben" altså da mener jeg massen du nylig kokte sammen i en kjøkkenmaskin og rør på laveste nivå til du har fått rørt inn alt melet og natronet. deigen skal være veldig klissete. dekk bake bollen med plastfolie og sett den enten i kjøleskapet eller ute på inngangspartiet til neste dag. da får du en perfekt pepperkakedeig som ikke setter seg fast hvis du bruker en voksduk. hvis du ikke har det, bør du bruke litt hvetemel når du kjevler ut. deretter stikker du ut deigen i forskjellige former og stek de på 180 grader til de er gyllen brune. legg de på rist og la de "tørke" hvis du er for ivrig med å legge de i kakeboksen vil de bli myke.
PS: mens du baker ut pepperkakene må den deigen du ikke holder på med stå kjølig, ellers vil smøret og sirupen smelte igjen
 
Slik skal visst resultatet se ut:
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar