torsdag 27. januar 2011

Mine favoritt kokker

Det har blitt svært så populært med kokkeprogrammene de siste årene og jeg har, som en ekte foodis, blitt hekta jeg også. Synes likevel at det begynner å bli litt vel mange etterhvert og de blir mer og mer lik.

Jeg har likevel en del favoritter blant kokkene og tenkte å si noen få ord om hver av dem og hvorfor jeg liker dem. Selvsagt er jo hovedårsaken maten de lager da.
Jeg liker mat fra alle verdenshjørner, men jeg har alltid hatt en forkjærlighet til asiatisk mat. Maten rundt Middelhavet er en god toer og så blir det øvrig søreuropeisk mat på en tredjeplass.

  1. Gordon Ramsay er en mann full av temperament og banneord. Han er ikke redd for å si akkurat hva han synes, på både godt og vondt. Tror han er en person som du entet liker eller misliker sterkt. Jeg ville nok tenkt meg godt om før jeg hadde søkt en jobb hos ham ja. Tror neppe han ville blitt imponert... Men jammen kan han mat. Det er jo en grunn til at mannen er suksessfull.
  2. Nigella Lawson. Ja, det er en foodie med stor F. Hun forteller og viser frem maten som om det var hennes beste elsker i livet. Neppe noe jeg hadde turd å begi meg inn på, men det hadde ikke vært Nigella uten. Sensuell, ivrig og totalt oppslukt i det hun driver med. Man merker at hun virkelig brenner for yrket til tross for at hun slett ikke har noen utdannelse innen feltet. Imponerende. Maten virker deilig og jeg skulle gjerne prøvd alt. Får begynne ett sted og så ser vi hvor jeg ender.... mest sannsynlig i størrelse 60 i klær til slutt.... ikke kalorifattig mat nei, men who cares, man går jo på lavkarbo, så fet mat er lov.... visste det var en grunn... ;-)  
  3. Anjum Anan fra Indian food made easy. Nigellas indiske likemann eller kvinne. Hun lager riktignok sunnere mat, men hun har noe sensuellt levende over seg hun også. Hun har alltid med seg gjester i programmene sine. Oftest folk som liker å lage mat, men som ikke har lagd indisk mat før. Lærerike programmer.
  4. Rick Stein er er Nigella og Anjums rake motsetning. Ikke mye sensuellt over ham gitt, men for en fantastisk mat. Han er av den mer filosofiske typen, liker å blande litteratur og poesi inn i bildet, men hve gjør vel det. Mat kan være riktig så poetisk spør du meg. Han er erkebritisk og lager for det meste britisk mat, men de senere årene har han reist masse rundt Middelhavet og hentet frem nydelige oppskrifter. Har lagd hans Moussaka som bare er fantastisk god. Skal nok legge inn oppskriften en dag.
  5. James Martin er også erkebritisk og holder seg mest til britisk mat og nnoen ganger irsk el fransk, men hans varemerke er vel dessert og kaker. Programmene Sweet Baby James er flott og det var her jeg første gangen hørt om Pavlova. En marengskake som er til å dø for. Riktignok lagde jeg ikke den kanen før ei god venninne av meg vise frem bilder av den i 6 varianter. Hun hadde fått dem servert på jobben sin. En kake som alle elsker, selv de som ikke er glad i kaker.
  6. Rachel Allen er irsk om jeg ikke tar feil. Hun er muligens skotsk. Hun er en Nigella light utgave. Ikke like sensuell, men like engasjert. Driver en skole hvor hvermansen kan ta seg et kurs. Duften av mat tror jeg NRK kalte det siste programmet hennes. Skulle gjerne vært elev på skolen hennes jeg. Hun har en lettfattelig måte å forklare på, men kan bli noe anmasende. Litt som Wenche på morgenprogrammet på TV2. Husk å puste tenker jeg når de dukker opp på tv...
  7. Sophie Grigson er en flott dame. Hun er en liten dame med rødt hår og spenst. Hun snakker rett fra levra og lager masse deilig mat. Fikk her ideen om bringebær is med basilikum. Hørtes helt fjernt ut med en gang, men jeg ble jo så dødsens nysgjerrig at jeg bare måtte prøve. Jammen ble det ikke en fulltreffer gitt! Hadde hele slekta på besøk den helgen og de elsket isen, fantastisk frisk og god var dommen. Skal nok lage den igjen til sommeren. Oppskriften skal jeg selvsagt legge ut.
  8. Jamie Oliver. Ja, hva skal jeg si. Han er vel den av alle kokker som de fleste har hørt om uansett alder. Har fulgt hans tv karriere fra første sukk og frem til i dag. Han lager masse deilig mat, men den gutten kan ingenting om hygiene. Han har en lei tendens å putte fingrene først i maten, så smaker han og så putter han jammen fingrene i på nytt. Samme med skjeene han bruker og øsene. Isj, merker jeg krymper meg litt når han gjør det. Men, maten er bra. Hans foccacia er snadder god.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar