torsdag 24. mars 2011

Gitarkake

I helgen skal vi holde en fellesbursdag for en del familiemedlemmer. Ida's bestemor skal opereres og vet ikke når hun blir bra igjen, så da er det like greit å feire alle på en gang. I den forbindelse lager jeg to kaker som er myntet på Ida's to søskenbarn. Christoffer liker å spille gitar og Alexander liker å spille trommer. Sa da falt det naturlig å lage en kake av hvert instrument.
Jeg og Petra brettet opp ermene og gjøv på med krum hals i går. Sjokoladekaken er faktisk best om den får stå et par dager før den spises, så vi begynte med den.
Vi hadde ikke noen gitar form og ikke fikk vi skrevet ut en mal som var stor nok heller, så vi fikk prøvd ut fantasien og øyemålene våre kraftig.
Takket være tannpirkere fikk vi målt opp noenlunde målene. Deretter smurte vi kaken inn med glasuren som tilhører sjokoladekaken og så brukte jeg en stjernetipp til resten. Vi valgte å holde den i sjokoladefarge, svart og hvit. Det glupe meg glemte var at uten smør eller eggehvite i icingen, så smelter det sammen. Dermed ble det svarte så som så, mens de to andre fargene klarte seg greit nok. Den brune og hvite inneholder smør, ikke eggehvite. I tillegg inneholder icingen litt romessens. Synes det passer bra til sjokoladekake. Oppskriften finnes under Kake oppskrifter her på bloggen.



Jeg glemte å lage de hvite rundeingene før jeg lagde strengene, så det ble ikke helt optimalt dette, men men, første forsøk! Practise makes perfect!

I morgen lager vi trommekaken. Fortsettelse følger ;-)

Jeg hadde et innlegg om trommekaken, men det er søkk borte av en eller annen grunn. Legger derfor til bildene på nytt når jeg kommer hjem i dag. Kaken ble laget til ære for Alexander, Ida sin fetter som fylte år. Han interesserer seg for trommer og fotball for tiden, så han fikk en tromme nå. Han har videre bestilt en fotballbane til konfirmasjonen sin. Dere får følge med i juni ang den kaken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar