torsdag 22. mars 2012

Solstrand hotell

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har besøkt veldig mange norske hotell. Likevel har jeg da noen på repertoaret. Så langt kan jeg med hånden på hjertet si at Solstrand hotell stiller i en særklasse.
Dette ærverdige gamle hotellet ligger ved Bjørnefjorden på Os ca 3 mil utenfor Bergen.

Gjennom generasjoner har hotellet vært i familien Schau-Larsens eie, og tilbyr i dag en spennende blanding av turisme, rekreasjon, selskapelighet og lederprogram for næringslivet.  Jeg har mang en gang gått gjennom korridorene på hotellet og gransket alle de historiske bildene av hotelles eiere og ansatte. Man kan nesten se og føle hvordan det en gang var. Det er dette som er så spennende med gamle hotell fremfor nye og moderne bygg. Hotellet har en sjel som de nye byggene bare kan glemme å noensinne oppnå.

Det er et Spa hotell. Har ikke prøvd dette selv ennå, men jeg har gjått gjennom lokalene flere ganger for å komme til rommet vi alltid bestiller. Det er vakkert, rent og varmt. Virker innbydende og jeg så absolutt prøve dette en gang. Jeg har dog vært i bade avdelingen til hotellet. Bare det er balsam for sjelen. Anlegget er passe stort og med flere små områder for spesielle opplevelser. Man finner et stort bassen som holder vanlig småkald temperatur, et stort boblebad som er godt og varmt, sauna, iskald liten kulp og mer til. Det som likevel er det beste av alt er utendørsbassenget. Det er ikke stort, men du verden så flott likevel. Det er et såkalt evighetsbasseng. Man skal gjennom en liten sluse før det hele åpenbarer seg, men utsikten utover Bjørnefjorden er bare fantastisk. Jeg har vært gjest rundt juletider hvert år. Det å ligge i det varme flotte bassenget mens man ser en stjerneklar himmel og lytter til bølgeskvulp er noe spesiellt. Selv for ei som er født og oppvokst i Bergen og er vant til havet. Ren nytelse!


Jeg drar som sagt fast til hotellet sammen med noen venninner hvert år. Vi unner oss selv litt nytelse midt oppi julestria. Kan love at det er verdt hver en krone å bli litt bortskjemt et lite døgn rundt de tider. Man kan senke skuldrene og hente seg inn igjen.














Utsikten er som sagt fantastisk. Fra rommet vi har, som er i bakkeplan, er utsikten som på bildet over. Nå blir det jo tidlig mørkt i desember, men dere får et inntrykk.

Maten kan man jo selvsagt ikke glemme. Maten har de siste 20 årene vært nydelig. Første gang jeg oppsøkte hotellet for matens skyld var det året jeg var russ, i 89... alt for lenge siden. Bare en gang har jeg blitt skuffet på alle de årene og det året var dessverre i fjor. Muligens vår egen feil som var litt sen til bords, men de holdt åpent i 1,5 time etter at vi kom, så de kunne nok gjort det bedre. Det var omtrent ingenting igjen. Ga beskjed flere ganger, men ingenting skjedde. Så det var "klask på lanken" folkens. Vel, en tabbe på alle de årene skal ikke trekke ned helhetsinntrykket.
Buffe'en deres er fantastisk og jeg tror du finner omtrent alt hjertet og magen kan begjære. De har alt fra julemat, til alt av skalldyr, masse kjøtt, masse fisk, pålegg, pate'er, salater, ulike brød osv. Ingen skal gå sulten fra bordet. Håper mine venninner tilgir meg for bildet. Skal nok spørre om tillatelse i morgen. Jeg gleder meg allerede til årets kommende juletur med jentene.

Få endelig med dere stedet på sommertid også. På fine dager dekker de bord utendørs. Er jo ganske magisk det også?!

Noen bilder fra hotellets egen side:







Det så vel ikke så ille ut dette? Hva venter dere på? Bestill dere en helg i sus og dus.....

http://www.solstrand.com/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar