onsdag 23. mars 2011

Sugar cookies, første forsøk

Vi har kastet oss på sugar cookies bølgen som har tatt landet med storm. Når man ser på bilder av slike kaker ser det så enkelt ut. Tankte at dette er jo supert å ha som både gave, "invitasjonskort", dessert, til å legge i lunsjboksen til mine to kjære og mye mer. Dette går kjapt tenkte jeg.
Dro ned til Petra for hun overrasket med å allerede ha bakt kakene, så for min del gikk det jo riktig så kjapt å få dem laget ;-)
Men, og her er et stort men, så lett er det ikke! Icingen ble matt når den tørket og forferdelig hard. Kunne jo risikert å miste en tann i prosessen...  Her måtte vi eksperimentere. Ikke ble kjeksene veldig fine heller. Må innrømme at vår fantsi er noe begrenset. Har derfor gått til innkjøp av bøker med forslag. Så kjedelige er vi...

Etter nå å ha prøvd oss noen ganger må jeg slukøret innrømme at Petra er den flinkeste av oss også her. Hun er et naturtalent etter min mening. Noe helt annet enn den hissigproppen jeg hadde besøk av første gangen vi skulle lage figurer. Nei, dette var ikke ting som lå for henne. Skal si ting har forandret seg siden.

Legger inn noen av bildene nå, mens resten kommer senere i uka antakelig. jeg for min del har bestemt meg for at et kurs er tingen. Anne Brith hos Villa Perlesukker får forbarme seg over meg en kveld til, men nok neppe før til høsten.

Oppskriften til kakene følger her, den er stjålet fra Villa perlesukker.

Perlehvite cookies
  • 200 gram usaltet smør
  • 200 gram melis
  • 1 egg
  • 400 siktet mel
  • frø av en vaniljestang
Bland smør og melis i en mikser og rør dette til en fin masse. Ikke rør for mye for da blir deigen ikke fast nok.
Ha i vaniljefrøene. Visp egget litt i en liten bolle eller kopp før du heller dette oppi bollen.
Miks på lav hastighet helt til alt er godt blandet.
Ha i det siktede melet. Litt etter litt.
Når det er godt balndet tar du det ut av bollen og knar det sammen. Legg i en pose og avkjøl det hele i 1 time.
Hvis du bruker Kenwood skal deigen lages med K elementet i maskinen.
Rull ut deigen på et bakepapir ( 4 mm tykt) og stikk ut former.
Stek på 175 grader celsius i 5-7 minutter.

Tenkte vi skulle prøve å variere oppskriften med litt andre smaker. Vår datter syntes ikke noe om sitronsmaken, så skal prøve med bringebær og jordbær. Kjøpte slike aromadråper hos http://www.kakeboksen.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=155&Itemid=61
Disse er et must å ha i skapet. Bruker dem mye når jeg lager macarons.

Noen av bildene, men disse blir nok redigert etterhvert, nesten flau for å legge dem ut. Jaja, man lærer så lenge man lever




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar