tirsdag 21. september 2010

Min første marsipan kake med blomster, en golf kake og en påskekake

Dette er den første kaken jeg har lagd med blomster. Den var til min partners bursdag i februar 2010. Hadde ikke noe utstyr, så jeg måtte lage meg en liten mal som jeg skar marsipanen etter. Brukte Eldorado marsipan som ikke egner seg særlig godt til slikt fant jeg ut. Den svetter veldig og er noe grov som fører til et opphakket utseende på alle kanter. Farget med konditorfarge som heller ikke egner seg pga fuktigheten. Jaja, kaken ble nå grei nok. Vår datter var med og lagde noen av Cala liljene faktisk.





Denne kaken lagde jeg sammen med min tyske venninne Petra påsken 2010. Første gangen vi har prøvd oss på orkideer. Selve kaken ble vel ikke så profft laget, men vi ble nå fornøyde vi. Lokket er laget av MMF, Marshmellow fondant. Det var noe ordentlig kiss å lage, men ikke vanskelig og ikke så ille på smak. Erfarte likevel at det kunne vært lurt å sette kaken i kjøleskapet en stund før lokket ble lagt på. Lokket ble veldig elastisk og bløtt i varmen på kjøkkenet.




Denne kaken laget jeg til min partners stefar. Han benytter enhver anledning til å spille golf og hva annet enn en golf kake kan man da lage? Golf pynten er kjøpt hos Cacas.
Det er en sjokoladekake med sjokolade -og romglasur på. Oppå glasuren sprøytet jeg med royal icing som er farget grønn. Brukte en gress tip. Veldig enkel kake, men noe tidkrevende.
























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar