fredag 23. mars 2012

Kylling rullade, en eksperimentell kveld, samt en tur til Fredrikstad

For snart 2 uker siden besøkte vi min kjæres onkel, Vidar. Han er verdens flotteste fyr og like gammel som meg, så heretter kaller vi ham en venn og ikke onkel.
Vi hadde en super koselig helg sammen med ham og hans kjæreste Tove. Svigerfar var også med.
Vi hadde lenge sett frem til denne helgen og hadde planlagt en tur til Gamle byen i Fredrikstad og en kjapp tur innom Sverige. Det Tove ikke visste, var at å kalle en tur over grensen kjapp når vi er med er å underdrive noe forferdelig. Stakkars jente visste ikke hva hun hadde i vente....

Lørdagen dro vi som sagt til Fredrikstad. Jeg har aldri vært i Gamle byen før og så for meg små søte boder som på et marked. Ser ut som vinteren har kjølt ned hjernen min for det slo meg ikke at det neppe er boder midt i mars mnd. Våren kom tidlig og dermed var det på sin plass med boder også....eller? Området var flott og historisk til tross for en isende vind. Minnet meg litt om Gamle Bergen. Vi var til og med innom en jernbanelandsby som nylig har vært vist på NRK. Var fantastisk å se alle detaljene.
Avslutningsvis dro vi på Harrytur. Vi fikk handlet inn det vi trengte til kveldens middag og mer til. Jammen bra man hadde med seg en 7 seter. Bilen var lesset til taket.

Tove er et friskt pust i familien. Endelig har jeg en å diskutere mat med og enda bedre, lage mat med. Hun er en utrolig dyktig kokk og har mange gode ideer. Denne kvelden ønsket hun å prøve seg på kylling rullader. Ingen av oss har gjort det før, så vi ville prøve oss frem med ulike smaker.

Det første vi fant ut var at tint svensk kylling skal IKKE bankes for å bli flat nok til en rullade. Den gikk helt i oppløsning. Løsningen ble å skjære den i somerfugl form ved å dele bryststykket i to flate deler som likvel fortsatt skal henge sammen. Så kunne vi presse forsiktig til vi fikk ønsket tykkelse.

Vi valgte 4 ulike fyll.
1. Grov sennep, røyket skinke og jarlsbergost
2. Urtebrie og sprøstekt bacon
3. Sprøstek bacon og jarlsberg
4. Rød pesto i et tynt lag, dekket med en blanding av solmodne tomater og fetaost. Her brukte vi en mer kostbar tapasutgave av solmodne tomater i olje. I tillegg feta i olje med solmodne tomater. Brukte vel 50/50 av disse to. Ga dem en runde i en kjøkkenmaskin. Brukte bare halvparten av blandingen. Stekte ved 180 grader, men kan ikke si hvor lenge. Varierer fra ovn til ovn og hvor store kyllingstykkene er.

Resten av feta/tomat blandingen brukte vi til å lage en saus som ble himmelsk god, om jeg må få si det selv. Blandet sammen med salt, pepper, masse hvitløk og litt matfløte i en stekepanne. Lot feta/tomatblandingen steke i litt fett etter baconet før jeg tilsatte resten. Eneste minuset var at det ble for lite saus....
Vi hadde dampet broccoli og stekte asparges til.

De første rulladene så virkelig ut som noen misfoster og hang knapt sammen. Etterhvert ble det litt bedre, men neppe noe hellstrøm hadde sendt fra seg. Smaken var i alle fall nydelig og alle koste seg glugg ihjel. Neste gang kunne jeg tenke meg å ha med basilikum og grønn pesto. Kanskje muggost, estragon eller bladpersille hadde gjort seg også. Tidligere har jeg hatt i vanlig brie og bacon surret rundt fileetene. Prøv dere frem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar